Am rămas siderat la acuzațiile nefondate pe care le-a lansat în mediul public domnul primar Cornel Gogan cu privire la perfectarea de către ADI managementul Deșeurilor Teleorman a contractului de salubrizare cu operatorul de servicii, acuzații pe care vreau să le demontez.
În primul rând, nu directorul ADI aprobă caietul de sarcini pentru licitație ci AGA (Adunarea Generală a Asociaților ), for de conducere din care fac parte toate localitățile din Teleorman (inclusiv Videle), prin reprezentanții legali – primari, la care se adaugă și un reprezentant al Consiliului Județean.
La Adunarea Generală a Asociației în care s-a dezbătut și aprobat documentația de licitație pentru atribuirea contractului de salubrizare pe care dl Cornel Gogan îl categorisește ca fiind un gunoi din partea Consiliului Județean Teleorman a participat dl Adrian Florescu, vicepreședintele Consiliului Județean
Dar să revenim la taxa specială care a fost votată în AGA de reprezentații (primarii) localităților județului Teleorman.
Din economia art. 51 din legea nr. 101/2006 a serviciului de salubrizare a localităților rezultă modalitatea de plată a serviciului de către beneficiarii fără contract:
”(2) Taxa de salubrizare pentru utilizatorii fără contract se stabilește de către autoritățile administrației publice locale ale unității/subdiviziunii administrativ-teritoriale la un nivel care să fie motivant pentru încheierea contractului de prestări servicii cu operatorul și nu se fundamentează pe elemente de cheltuieli.
(4) Factura pentru acoperirea costurilor de gestionare a cantităților de deșeuri provenite de la utilizatorii fără contract se emite de operator până la data de 15 a lunii următoare celei în care prestația a fost efectuată și se achită de către autoritățile administrației publice locale în termenul de scadență de 15 zile de la data emiterii facturii.”
Practica anilor trecuți a statuat că peste 40% din cetățeni localităților județului Teleorman nu aveau contracte cu operatorul de salubritate, astfel că primăriilor le revenea sarcina să verifice câte gospodării erau fără contract și apoi să solicite consiliilor locale aprobarea taxei speciale. Această procedură presupunea timp, muncă, din partea funcționarilor.
Pe de altă parte, Ordinului 640/2022 a instituit principiul “PLĂTEȘTE CÂT ARUNCI“ .
Adunarea Generală a Asociaților a stabilit o normă de 18,4 kg/locuitor urban și 10,2 kg/locuitor rural conform normelor legale(Planul Național de Gestionare a Deșeurilor).
Din statistici rezultă că niciodată nu s-a respectat această cantitate. Deșeurile generale calculate per persoană este de cele mai multe ori mai mare decât norma. În această situație, taxa plătită de persoanele cu contracte către operator era mai mică (fiind calculată la normă), diferența fiind acoperită de către primării, ceea ce însemna că taxa trebuia să fie mai mare pentru a asigura și achitarea cantităților de deșeuri peste normă nefacturate către posesorii de contract.
Din aceste considerente consultantul a făcut această propunere în caietul de sarcini pentru licitație, propunere care a fost analizată și aprobată de Adunarea Generală.
În concluzie, clauzele conținute de gunoiul de contract despre care vorbește dl Gogan nu le-am stabilit eu, ci au fost aprobate de Adunarea Generală.
Cât despre cei doi funcționari care trebuie plătiți special de către Primăria Videle pentru a încasa această taxă cred ca domnul primar are o problemă de organizare întrucât această taxă este plătită la serviciul impozite și taxe împreună cu celelalte taxe și impozite, nu necesită forță de muncă special dedicată pentru încasarea taxei. Dacă Primăria Videle plătește funcționari în plus pentru acest serviciu nu este vina lui Daniel Grosu .
Menționez că, anterior organizării licitației, la nivelul Județului Teleorman această taxă specială pe care o blamați era deja instituită la nivelul a 77 de localități printre care se numără și Municipiul Alexandria. În țară mai sunt județe care încasează taxă specială și dau un singur exemplu – județul Argeș. Mai sunt și altele.
Cum la această dată dl Cornel Gogan face parte din conducerea ADI, nimic nu-l oprește să supună aprobării Adunării Generale propuneri pentru îmbunătățirea contractului.
Cât despre demisia mea din PNL cerută de domnul Cornel Gogan, nu cred ca are calitatea morală sa emită această solicitare. Îmi aduc aminte, parcă prin anul 2021 domnul Gogan, la acea vreme consilier județean PNL, își dădea demisia și trecea la PSD .
Reiterez, ca director al ADI Managementul Deșeurilor Teleorman nu am încălcat legea, nu am avut interese personale în legătură cu organizarea licitației privind numirea operatorului de salubritate și nu am obligat în vreun fel Adunarea Generală să aprobe documentația de licitație.
Față de cele expuse, îmi rezerv dreptul de a-l acționa în judecată pe dl Cornel Gogan pentru a retracta cele acuzele aduse la adresa mea.